Ar Nosurge jest tradycyjną grą jRPG, rozgrywająca się w oryginalnym uniwersum science-fiction. Za produkcję tytułu odpowiada małe japońskie studio Gust, na swoim koncie posiadające wiele konsolowych gier z gatunku, w tym najpopularniejszą i posiadającą kilkanaście odsłon serię Atelier. Ar Nosurge jest duchowym następcą trzyczęściowego cyklu Ar Tonelico (dwie odsłony na PlayStation 2 i jedna na PlayStation 3) i dzieli z nim podobną tematykę oraz idee związane z systemem rozgrywki. Akcja tytułu ma miejsce w świecie stworzonym na potrzeby przygodówki wydanej w 2012 roku na konsoli PS Vita, noszącej tytuł Ciel Nosurge.
Fabuła Ar Nosurge przenosi nas na planetę La Ciela, w której zaawansowana technologia funkcjonuje wespół z magią, oparta na pieśniach i muzyce. Główny bohater o imieniu Delta Lantanoil chronił miasto Sharl, wchodząc w skład militarnej organizacji o nazwie PLASM. Po opuszczeniu grupy, w bliżej nieokreślonych okolicznościach, pracuje w restauracji wraz ze swoim towarzyszem, robotem specjalizującym się w czarach o imieniu Acies. Para długo jednak nie zaznaje spokoju, gdy pewne wydarzenia otwierają przed nią kolejną przygodę, której stawką jest los świata. Rozgrywka oparta jest na sprawdzonym schemacie japońskich jRPG. W trakcie zabawy odwiedzamy miasta, w których zakupimy przedmioty i ekwipunek niezbędne w walce. Odwiedzimy w nich także miejsca, w który możemy dosłownie zanurkować do podświadomości towarzyszy, próbując rozwiązać ich wewnętrzne problemy i rozterki. Przygody w świeci umysłu przedstawione są graczom w formie visual novel. Opuszczając miasta przemierzamy różnego rodzaju lokacje, w których napotkamy nowych bohaterów i przygody oraz będziemy walczyć z przeciwnikami. Bitwy odbywają się na osobnym ekranie, w systemie łączącym tryb turowy ze zręcznościowymi elementami w czasie rzeczywistym. |