GreedFall to gra RPG ze stosunkowo silnym pierwiastkiem akcji. Tytuł został opracowany przez studio Spiders, które ma w swoim portfolio między innymi takie tytuły, jak The Technomancer czy Bound by Flame, natomiast jego wydaniem zajęła się firma Focus Home Interactive. GreedFall zabiera nas w podróż do fantastycznego uniwersum stylizowanego na XVII wiek. Przeludniony i zanieczyszczony Stary Świat jest dziesiątkowany przez tajemniczą plagę znaną jako Malichor. Jego mieszkańcy upatrują szansy na ratunek w Nowym Świecie, a dokładnie – w wyspie Teer Fradee, rzekomo pełnej skarbów i innych sekretów, której rdzenni mieszkańcy żyją w zgodzie z naturą. Jako że konkwistadorzy poczynają sobie tam coraz śmielej, stosunki pomiędzy nimi a tubylcami stają się coraz bardziej napięte. W trakcie zabawy wcielamy się w bohatera, którego głównym zadaniem jest znalezienie lekarstwa na chorobę wyniszczającą Stary Świat. Podczas przygody musimy dołożyć starań, by nie narazić się zbytnio ani rdzennej ludności (chronionej przez tak zwanych Strażników – potwory i inne istoty nadprzyrodzone będące manifestacją działającej tu magii), ani kolonizatorom (których szeregi zasilają zarówno zwykli osadnicy, jak i najemnicy czy łowcy skarbów). Podejmowane przez nas decyzje wpływają przy tym nie tylko na rozkład sił na wyspie, lecz także na to, w jaki sposób potoczy się nasza historia. Zabawę w GreedFall rozpoczynamy od procesu kreacji postaci, obejmującego wybór płci oraz kilku podstawowych atrybutów. Twórcy zdecydowali się na system rozwoju bohatera pozbawiony podziału na klasy – na odblokowanie czeka tu ponad sto umiejętności pozwalających na dostosowanie protagonisty do indywidualnego stylu rozgrywki. Motorem opowieści są zadania, które możemy wykonywać na kilka sposobów. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by rozwiązywać problemy siłą, często lepszym wyjściem jest zastosowanie oszustwa bądź zdanie się na swoje zdolności dyplomatyczne. Obrana przez nas ścieżka, a także to, które ze stronnictw popieramy w danym sporze, odbija się nie tylko na naszej reputacji, lecz także na lokalnej sytuacji geopolitycznej. Poza tym dokonywane przez nas wybory mają wpływ na to, który z potencjalnych towarzyszy przygody zdecyduje się do nas dołączyć, oraz na jego późniejsze nastawienie do bohatera (możliwe jest doprowadzenie zarówno do romansu, jak i do otwartego konfliktu z danym sojusznikiem). Co zaś tyczy się starć z przeciwnikami – na naszej drodze stają zarówno ludzie, jak i wyżej wspomniane potwory zwane Strażnikami. Podczas walki korzystamy z broni białej oraz palnej, którą możemy ulepszać, robiąc użytek z rozbudowanego systemu craftingu; to samo tyczy się elementów pancerza. Oprócz tego z pomocą przychodzi magia. Trójwymiarowa grafika gry GreedFall prezentuje się przyjemnie dla oka. Pracując nad warstwą wizualną omawianej produkcji, deweloperzy wzorowali się na barokowych dziełach sztuki. |