Total War: Attila to rozgrywana w dużej skali strategia, która łączy turowe zarządzanie imperium z rozgrywanymi w czasie rzeczywistym bitwami. Produkcję opracowało studio Creative Assembly, czyli autorzy wszystkich poprzednich odsłon cyklu.
Akcja rozpoczyna się w roku 395, a więc kilkadziesiąt lat przed upadkiem zachodniej części rzymskiego cesarstwa i początkiem średniowiecza, pozwalając tym samym rozegrać prawdziwie fascynujący okres w historii, wypełniony walkami z Wizygotami, Hunami i innymi barbarzyńskimi plemionami. Kampania koncentruje się na stosunkowo krótkim, przynajmniej jak na standardy serii, przedziale czasowym, ale za to realizuje go znacznie bardziej szczegółowo. Możemy pokierować tylko Rzymem, podczas gdy barbarzyńcy, w tym zwłaszcza Hunowie, pełnią rolę nieustępliwego wroga, dosłownie zalewającego nasze ziemie swoimi armiami. Sytuacja startowa stawia nas na czele mocarstwa o olbrzymich terytoriach, ale słabego politycznie i atakowanego ze wszystkich stron. Powoduje to, że poziom trudności jest wyraźnie wyższy niż w poprzednich odsłonach i gra może stanowić prawdziwe wyzwanie nawet dla weteranów cyklu.
Tak jak poprzednie odsłony cyklu, Total War: Attila jest mieszanką RTS-a i turówki. W czasie rzeczywistym rozgrywamy gigantyczne bitwy, w których potrafią brać udział tysiące żołnierzy. W turach toczy się natomiast warstwa strategiczna wymagająca od nas dbania o rozwój ekonomiczny, militarny i technologiczny naszych poddanych oraz o stosunki dyplomatyczne. Jednocześnie autorzy wprowadzili wiele nowych rozwiązań, mających w pełni oddać militarny, społeczny i religijny zamęt tamtych czasów. Fanów ucieszy zwłaszcza powrót drzewa rodziny, którego zabrakło w Rome II, dzięki czemu otrzymujemy możliwość zarządzania rodami i stosunkami między konkretnymi obywatelami. Ponadto śmiertelnym zagrożeniem stały się zarazy i jeśli nie utrzymamy miast w czystości, to ich populacje szybko mogą paść ofiarą różnorodnych plag. Choroby mogą również przynieść do centrów cywilizacyjnych wrogie armie podczas starć i oblężeń. Gra w realistyczny sposób oddaje także zmiany klimatyczne, jakie zachodziły w Europie w tamtym okresie. Generalne ochłodzenie powodowało gorsze plony i skutkowało regularnymi klęskami głodu.
Natomiast bitwy wzbogaca możliwość sprytnego wykorzystywania ognia, a ulepszenia silnika sprawiają, że może on się realistycznie rozprzestrzeniać i pochłaniać budynki oraz siać panikę wśród obrońców. Ponadto studio Creative Assembly ulepszyło interfejs użytkownika oraz znacznie poprawiło grafikę, zarówno na mapie taktycznej, jak i podczas bitew. Cała gra została wykonana z olbrzymim przywiązaniem do historycznego realizmu, tak aby mogła jak najwierniej odwzorować realia tamtego okresu. |