Stronghold: Crusader 2 to strategia czasu rzeczywistego, będąca kontynuacją tytułu z 2002 roku autorstwa brytyjskiego studia FireFly, które zapoczątkowało serię Stronghold (w Polsce znaną jako Twierdza).
W Stronghold: Crusader 2 po raz kolejny wcielamy się w dowódcę wojsk na Bliskim Wschodzie w epoce krucjat. Stając po stronie zachodniego rycerstwa bądź sił arabskich, zarządzamy zamkami, odpieramy ataki i przeprowadzamy działania wojenne zakrojone na dużą skalę. Podobnie jak w poprzedniej odsłonie serii, musimy opanować wiele elementów zarządzania tytułową twierdzą. Jest to związane, na przykład, z koniecznością wyżywienia ludności i rycerzy, odpowiedniego ich wyposażenia itp. Tytuł rozbudowuje wiele elementów znanych z pierwszej części. I tak stawiamy czoło inteligentniejszym przeciwnikom, walczymy na nowych mapach, korzystając przy tym z wprowadzonych przez studio FireFly dodatkowych pułapek, jednostek i planów zamków. Te ostatnie zostały wykonane na bardzo dużą skalę, przez co oblężenia nabrały monumentalnych rozmiarów. Frakcje Krzyżowców i Arabów otrzymały po dziesięć nowych jednostek, a każda z nich wyposażona została w pasywne i aktywne zdolności specjalne. Wśród nowych typów jednostek znaleźli się m.in.: krzyżowiec, medyk, derwisz, zabójca, konny łucznik oraz nadzorca niewolników. Stronghold: Crusader 2 jest napędzany przez nowy silnik graficzny. Oprawa wizualna obfituje w wiele szczegółów i efektów, a gra może się pochwalić rozbudowanym systemem fizyki. Dodano również możliwość swobodnego obrotu kamery oraz poprawiono interfejs użytkownika. Gra umożliwia graczom wspólne zarządzanie zamkiem w dwuosobowym trybie kooperacji. Kontrolują oni jeden zamek, dzieląc między siebie obowiązki. Jeden z graczy zajmuje się stroną ekonomiczną, drugi zaś militarną. Komunikacja pomiędzy nimi odbywa się za pomocą czatu głosowego zintegrowanego z serwisem Steam. Uczestnicy zabawy dzielą wspólną pulę zasobów pomiędzy kontrolowane przez siebie aspekty gry. Znajduje się w niej m.in. drewno, płody rolne i zwierzęta. Aspekty ekonomiczny i militarny są na tyle rozbudowane, że decyzja co do właściwego podziału dóbr nigdy nie jest oczywista. |